De taken van een debiteurenadministratie |
1. |
Opstelling van de Algemene Voorwaarden tevens de leverings- en betalingsvoorwaarden |
2. |
Het bepalen van de brancherisico's. |
3. |
Het bepalen van het eigen bedrijfsrisico. |
4. |
Het inwinnen van algemene informatie over de debiteurenportefeuille |
5. |
Het inwinnen van bedrijfs/kredietinformatie over potentiële klanten |
6. |
Het inwinnen van bedrijfs/kredietinformatie over potentiële klanten waarmee reeds contacten zijn gelegd of klanten die zich spontaan hebben aangemeld. |
7. |
Het regelmatig inwinnen van bedrijfskredietinformatie over vaste klanten die af en toe worden bediend |
8. |
Overleg met brancheverenigingen/jurist over aanpassingen in de algemene- en betalingsvoorwaarden |
9. |
het nemen van beslissingen over nieuwe en vaste klanten. |
10. |
het intern verstrekken van informatie over debiteuren |
11. |
Een visie uitwerken terzake speciale kredietvoorwaarden (leverancierskrediet) |
12. |
Het maken van duidelijke kredietafspraken |
13. |
Het vaststellen en opschrift stellen van individuele kredietafspraken |
14. |
Het bepalen van een debiteurenbeleid |
15. |
Het regelmatig evalueren van het debiteurenbeleid |
16. |
Besluitvorming terzake oninbare vorderingen |
17. |
Het afschrijven van oninbare vorderingen |
18. |
Bepalen wie eindverantwoordelijkheid draagt voor verliesposten op debiteuren |
19. |
het onderhouden van contacten met slechte debiteuren |
20. |
Het onderhouden van contactenmet banken en andere geldgevers |
21. |
Het vaststellen van bevoegdheden van personen m.b.t. debiteurenbeheer |
22. |
Afdeling debiteurenbeheer opzetten |
23. |
Het selecteren van personeel debiteurenbeheer |
24. |
Het inrichten van de afdeling debiteurenbeheer ook eventueel toevoegen aan afdeling boekhouden |
25. |
Het inrichten van de administratie debiteurenbeheer |
26. |
bepalen op welke wijze de geautomatiseerde administratie kan verlopen |
27. |
Het opleiden/scholen van personeel debiteurenbeheer |
28. |
De bevoegdheden van personeel debiteurenbeheer op schrift stellen |
29. |
Het op gang brengen van goede communicatie tussen debiteurenbeheer en andere afdelingen of medewerkers |
30. |
Het voeren van overleg met de afdeling Marketing |
31. |
Het inrichten van klanten/debiteurendossiers |
32. |
Het analyseren van oorzaken van verliezen op debiteuren |
33. |
Het bijhouden van verliezen en daarover rapportages opstellen |
34. |
Het gemiddeld aantal uitstaande dagen per debiteur vaststellen |
35. |
Het laten uitwerken van voorstellen die het aantal uitstaande dagn doen verminderen |
36. |
Het nemen van besluiten alvorens er aanmaningen de deur uitgaan |
37. |
Het opstellen van aanmaningsbrieven |
38. |
Het nazienvan aanmaningsbrieven voordat die de deur uitgaan |
39. |
Het benaderen van moeilijke debiteuren per telefoon of persoonlijk |
40. |
Het onderhouden van contacten met afdelingen over betwiste vorderingen |
41. |
het onderhouden van contacten met afdelingen die klachten behandelen in relatie tot debiteurenbeheer |
42. |
Het nemen van acties bij geruchten omtrent branches en individuele klanten |
43. |
Het opstellen en uitwerken van statistieken en rapportages |
44. |
Aanleggen van zwarte lijst in overleg met andere bedrijven |
45. |
Het lezen/bijhouden van vakliteratuur |
46. |
Het onderzoek doen naar de mogelijkheden van factoring |
47. |
Het onderzoek doen naar de mogelijkheden van kredietverzekeren |
48. |
Het nemen van besluiten omtrent eventuele incasso-actie ( tijdig uit handen geven, welke vordering op welk tijdstip) |
49. |
Het onderhouden van de contacten met het incassobureau |
50. |
Alle taken die gericht zijn op het verbeteren van het debiteurenbeleid en -beheer |